Z anglického originálu vydaného nakladatelstvím MIT Press, Cambridge v roce 2007, přeložila Eva Fuxová.

Jazyková spolupráce: Jaromír Slomek
Grafická úprava a obálka: František Petrák

Vydalo nakladatelství ARCHA jako svou 42. publikaci
V edici aARCHITEKTURA svazek šestý. 2012

ISBN 978-80-87545-05-8

208 stran

cena: 339,- Kč

Novinka

Zvláštní detaily

Michael Cadwell

O knize:

Tváří v tvář složitým konstrukčním detailům Nadace Querini Stampalia italského architekta Carla Scarpy, nezvyklým ocelovým spojům, betonu valícího se z kaskádovitých tvarů i kameni otesanému do nepřehledných vzorů se Michale Cadwell vzdává snahy o jejich teoretickou kategorizaci a místo toho se uchyluje k ocenění jejich výstřednosti a evokuje jejich všestranné působení. To, co dříve zamítá jako sbírku fetiše, začíná nakonec chápat jako koherentně vystavěný svět, nicméně i nadále podivný. Ve Zvláštních detailech se Cadwell zabývá prací čtyř významných architektů, kteří „ozvláštnili“ nejrezistentnější oblast architektury: konstrukci. V klíčových stavbách své kariéry Scarpa, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe a Louis Kahn vytvořili detaily, které nám podkopávají kritickou i analytickou půdu pod nohama.
Cadwell zkoumá zvláštnosti materiálové menažérie Scarpovy Querini Stampalia, lehké dřevěné rámové konstrukce Wrightova Jacobs House, svářený ocelový rám Miesova Farnsworth House a železobeton Kahnova Yale Center for British Art. Zjišťuje, že každý z těchto architektů mění parametry základních faktů konstrukce, čímž vzniká mírný, ale nepopiratelný posun ve fyzičnosti budovy. A každému z nich připadá příroda zvláštní a její zvláštnost je nakažlivá: příroda zvedá stavidla vyčerpaných kulturních nápadů, omezených analytických postupů a zastaralých výrobních technik. Uvědomíme-li si zvláštnost přírody, získáme tak nový pohled na svět, který lze rozpoznat v uspořádání materiálnosti světa těchto architektů – jejich zvláštní detaily.


„V našem totálně vyčerpaném věku nám tyto brilantní interpretační exkurzy připomínají, že stejně jako je tomu u hudby (k níž bývaly dříve přirovnávány), člověk nemůže vstoupit do světa architektury bez kultivované citlivosti, jež je rovnocennou směsicí znalostí a představivosti. Tyto čtyři kritické eseje na téma tektonického odcizení, spolu s podrobným autorským komentářem bibliografie, by měly být opakovaně předčítány v každé škole architektury.“ 


Kenneth Frampton, 
profesor architektury na Columbia University