Detaily, dávající smysl

Čer. 30, 2012

Jestliže se nový svazek edice a ARCHITEKTURA zlínského nakladatelství Archa jmenuje Zvláštní detaily, pak tento titul vyjadřuje i filozofii knih, o nichž se chci v dnešní glose zmínit. Jsou to teoretické a esejistické svazky o architektuře, respektive o jejím významu, estetice, etice apod., které vycházejí ve dvou edicích – jednou je zmíněná zlínská řada, druhou Texty o architektuře, kterou přináší mimořádně agilní řevnické nakladatelství Arbor vitae. Nejnovějším přírůst- kem v Textech o architektuře je práce amerického filozofa Karstena Harriese (1937) Etická funkce architektury (originál vyšel poprvé roku 1998).

Obě edice jsou brožované, zprostředkovávají vesměs práce překladové. Zlínská řada je tištěna na křídě, s komfortněji prezentovaným obrazovým doprovodem, zatímco řevnická je pojata více pracovně a filozofičtěji, na papíře běžnějším, nikoliv však nedůstojném. V řevnické edici mezi roky 2001 a 2011 vyšlo celkem pět titulů, ve zlínské od roku 2009, kdy a ARCHITEKTURA vznikla, šest svazků.

Americký architekt a profesor Michal Cadwell ve Zvláštních detailech, v originále vydaných roku 2007 a přeložených Evou Fuxovou, rozehrává kvarteto esejů o čtyřech stavbách čtyř významných tvůrců: Carla Scarpy (Nadaci Querini Stampalia v Benátkách), Franka Lloyda Wrighta (Jacobs House v americkém Wisonsinu), Mieseho van der Roha (Farnsworth House v Illinois) a Luise I. Kahna (Yale Center for British Art v Yale). Cadwell v textech spojuje přesnost s citlivostí, pružností i básnivostí.

Nebude nejspíš náhodnou shodou, že obě edice vycházejí v nakladatelstvích vždy jednoho muže – Pavel Jungmann má svoji Archu, Martin Souček zase Arbor vitae. Takové knihy může vydávat jen někdo, komu jde o víc než o standardní knižní podnikání – totiž ten, komu jde jako nakladateli o vše. Kdo tu chce zanechat kulturní stopu.

Mladá fronta Dnes / Kavárna 30.6.2012 (Záložka Josefa  Chuchmy)

(stáhnout vpdf)